AHL Foundation, Overseas Adopted Korean Artists Open Online Exhibition

[dis]locations: Traversing solidarities within Korean adopted activisms

 

AHL Foundation, a non-profit organization supporting Korean artists, is proud to present its new online exhibition, [dis]locations: Traversing solidarities within Korean adopted activisms, opening October 26th, at 8:00 PM EST. Curated by Amy Mihyang Ginther, an adopted Korean activist, theatre maker, and Assistant Professor at the University of California: Santa Cruz, [dis]locations: Traversing solidarities within Korean adopted activisms explores the complexities of transnational adopted Korean artist-activists and how their intersectional identities, experiences of loss and connection, and solidarities with other historically marginalized and displaced communities unfold and evolve in non-linear ways in their work.

 

The exhibition features three adopted Korean artist-activists: kimura byol-nathalie lemoine, a Belgian-Canadian multimedia artist based in Montreal producing conceptual work, digital prints and videos that largely deal with issues surrounding multi identities such as diaspora, displacement, and gender; Leah Nichols, an award-winning filmmaker, animator, and designer based in San Francisco, who seeks to encourage efforts at the intersections of art, community organizing, and policy change through her work; and kate-hers RHEE, an interdisciplinary artist, transnationally working in Germany, South Korea and the United States, whose artistic practice engages with post-colonial discourses surrounding collecting practices, artifact exhibition, and cross cultural encounters. 

 

[dis]locations: Traversing solidarities within Korean adopted activisms, seeks to explore Dr. Eleana J. Kim’s assertion that adopted Korean identity “is continually performed, negotiated, and contested.” The action of traversing is capacious enough to evoke multiple experiences of this negotiation: over and through, back and forth, sideways, in opposition to, through examination, or through denial. These contradictory movements amplify these artists’ explorations of their activisms and personhoods, honoring their shifts through time, locations, bodies, and mediums to destabilize normative chronologies and essentialist identities confined through nation and family. These works compel the audience to sit with the absence of a simple process, to [dis]locate themselves from their comfort, and to invite the possibilities of these collective/individual struggles within. 

 

[dis]locations: Traversing solidarities within Korean adopted activisms runs through November 22nd and can be accessed through the Viewing Room on the AHL Foundation’s website (www.ahlfoundation.org/). This exhibition was made possible thanks to support from the Overseas Koreans Foundation. 

 

알재단, 해외 입양인 동포 작가와 온라인 전시 개최

(탈)위치: 입양된 한인 액티비즘 내 연대 가로지르기 

[dis]locations: Traversing solidarities within Korean adopted activisms

 

후원 – 재외동포재단  Overseas Koreans Foundation. 

주최 – 알재단 AHL Foundation

https://www.ahlfoundation.org/dislocations/

비영리 미술인 지원단체 알재단 (AHL Foundation 대표 이숙녀)이 해외 입양인 동포 미술 작가 전시회 ‘(탈)위치: 입양된 한인 액티비즘 내 연대 가로지르기 ([dis]locations: Traversing solidarities within Korean adopted activisms‘를 개최한다. 10월 26일(월)부터 11월 22일(일)까지 온라인으로 진행 될 이번 전시는 UC 산타크루즈 교수이자 한인 입양 관련 활동가, 극작가 에이미 미향 긴터(Amy Mihyang Ginther)가 기획 했다. 

예술가이자 사회 활동가인 키무라 별 – 나타리 르뫈(kimura byol-nathalie lemoine), 캐잇 – 허스 리(kate-hers RHEE), 리아 니콜라스(Leah Nicolas)가 참여 하는 이번 전시는  초국적으로 ‘입양 된’ 한인 예술가 이자 활동가인 작가의 복잡한 정체성, 상실과 연결의 경험,  그리고 역사적으로 소외 된 다른 커뮤니티와의 연대 속에서 발전 시킨 작업 18여점을 선보인다. 

 

키무라 별 – 나타리 르뫈은 벨기에에서 자라 캐나다를 기반으로 활동하는 멀티미디어 작가이다.  디아스포라, 이동, 젠더와 같은 복합적인 정체성의 문제를 고민하며 비디오, 디지털 프린트 및 개념 작업을 하고 있다. 한국에서 십여년간 한인 입양인 관련 사회 활동가로서 활동한 바 있다. 이번 전시에서는 1988년 작인 ‘adoption’ 과 이어서 30년 후 동일 인물의 이야기를 소개하는 ‘30 years after (30 입양)’ 등 비디오 작업을 소개한다. 

 

샌프란시스코 기반으로 활동하는 영상 감독이자 디자이너인 리아 니콜라스는 2018 샌프란시스코 국제 필름 페스티벌과 2018 소셜 임팩트 미디어 어워드에서 수상한 단편영화 73 Questions 으로 잘알려져있다. 다큐멘터리 필름, 일러스트레이션, 애니메이션 등 다양한 미디어를 아우르며 가족 구조의 다양성, 차이를 넘어선 연결됨의 표현, 정신 건강과 관련된 낙인을 없애기 위한 시각 작업을 하고 있다. 전시에서는 입양과 가족의 풍경을 표현한 그래픽 작업 시리즈 및 애니메이션을 선보인다.

 

캐잇-헐스 리는 한국, 독일, 미국을 넘나들며 활동하는 다원 예술가이다. 수집의 관행, 유물 전시 및 문화의 교차 만남을 둘러싼 식민지 이후 담론과 관련한 예술적 실천을 수행하고 있다. 퍼포먼스, 설치, 참여 및 개입 예술의 작업을 통해 탈중앙화를 꾀한다. 이번 전시에서는 국적 회복의 과정을 담은 편지와 이중 국적과 관련된 영상 작업을 볼 수 있다.  

 

알재단 이숙녀 대표는 “2008년 한인 입양인 작가들과 전시 <입양: 정체성의 팰림시스트 Adoption: Palimpsest of Identity>를 성공적으로 마친 후, 이렇게 다시금 해외 입양인 작가의 작품을 선보이게 되어 기쁘다. 앞으로 온라인 전시가 전 세계 동포간 네트워크 구축을 위한 플랫폼으로 성장할 수 있을 것으로 기대 된다.” 라고 밝혔다. 

 

 한편, 부설 프로그램으로 11월 13일(금) 온라인 라운드테이블을 진행 할 예정이다. 이번 전시의 기획 총괄을 맡은 큐레이터 에이미 미향 긴터의 진행으로 전시 소개와 참여 작가 3인의 작업 세계를 공유하고, 해외 입양과 관련한 복합적인 의견을 나눌 예정이다. 

 

전시 문의 및 행사 참여 문의는 info@ahlfoundation.org 로 하면 된다.